Podeţe îngustate, şanţuri prin care nu curge apa şi trotuare strâmbe făcute după ureche. Cam aşa arată lucrările de modernizare ale Drumului European 58 care leagă Baia Mare de oraşul Dej, în localitatea Căpâlna. Oamenii sunt extrem de nemulţumiţi de faptul că nu mai pot intra în propriile curţi cu maşinile sau tractoarele, fără a încălca legile de circulaţie.
După ce a fost început şantierul în satul lor, localnicii din Căpâlna au îndurat cu răbdare praful şi dezordinea pricinuită de lucrările de reabilitare a şoselei, convinşi că odată terminate vor duce o viaţă normală cu un drum fără gropi şi alei pietonale. Dacă pe carosabil te simţi ca-n occident, nu acelaşi lucru se poate spune în afara acestuia. Dincolo de şanţ intri într-un alt secol, demn de cele şapte minuni ale Caracalului.
Podeţele au fost făcute fără proiect din spusele autorităţilor locale. Sau cel puţin acesta niciodată nu a fost pus pe masă la vedere în primăria din Gâlgău, de care aparţine administrativ localitatea Căpâlna. Primarul nu a văzut cu ochi buni modul în care se fac lucrările iar dacă a încercat să poarte discuţii în repetate rânduri cu cei care se ocupă de construcţia podeţelor nu a reuşit niciodată un consens, în ciuda numeroaselor sesizări şi memorii depuse cu număr de înregistrare la forurile abilitate.
Beneficiarul lucrărilor este Ministerul Transporturilor, prin reprezentanţii judeţeni şi regionali. Nici aici nu s-a reuşit o discuţie prin care să poată fi văzut proiectul de execuţie, din spusele primarului. După cum stau lucrurile, vizibile la faţa locului există doar două variante în modul de gândire elementar, logic. Fie a fost făcut un proiect după care s-a lucrat şi în acest caz proiectantul habar nu are cum se intră cu o maşină în curte din carosabil fie s-a lucrat la plesneală şi lucrările au fost făcute după cum s-a crezut de cuviinţă. Probabilal al doilea caz se apropie mai mult de realitate, întrucât la anumite porţi podeţele au fost făcute mai largi, în comparaţie cu celelalte gospodării unde podeţele nu încadrează şi portiţa de acces .
De la 5 metri cât măsurau înainte, lărgimea podeţelor a ajuns sub patru metri. În astfel de condiţii este foarte greu să intri în curte chiar şi cu un autoturism, din cauza timpanelor în care de cele mai multe ori şoferii agaţă cu roata din spate. Un camion cu lemne sau cu cereale, trebuie să dea toată circulaţia peste cap şi să tracă de axul drumului pe contrasens chiar dacă pe drum marcajul este continuu şi din punct de vedere al codului rutier acest lucru este interzis.
Situaţia în cauză pare fără rezolvare. Pe bani publici şi deloc puţini, (aici vorbim de sute de milioane de Euro) oamenii se trezesc cu lucrări imposibile şi pe deasupra mai trebuie să scoată şi bani din buzunar pentru a-şi reface din nou podeţele la dimensiunile anterioare.
Braţul legii pare mort în Sălaj. Contactat telefonic, prefectul judeţului Sălaj ( reprezentantul guvernului în teritoriu) Filonaş CHIŞ a făcut o declaraţie cât se poate de şocantă!
’’ Nu am reuşit să văd proiectul până în acest moment cu toate că am cerut acest lucru! Până în prezent am făcut tot ce s-a putut! Sper să găsim bani şi înţelegere la Ministerul Transportului, pentru a remedia aceste neajunsuri! Nici cei de la Drumuri Judeţene nu au putut să-mi dea lămuriri suplimentare!’’
Din discuţiile purtate, primarul comunei Cristian UNGUR spune că până în prezent s-au vehiculat doar promisiuni iar lucrurile nu s-au schimbat de loc în bine. Cine cheltuie în acest fel banul public, cine răspunde pentru acest lucru dar şi de câţi bani este vorba pentru astfel de lucrări, vom încerca să aflăm în ediţiile următoare.
Mircea Mureşan